Kumpulan Informasi Bergambar Tentang Keris Lengkap

Rabu, 16 Desember 2020

Jenis Hulu Keris Melayu

Hulu keris terdiri dari pelbagai bentuk seni ukiran dan jenis bahan pembuatannya. Bilah keris melayu juga penuh daya tarik.

Pin On Arms And Armor

Ukiran pada hulu keris dari jenis tajong yang lengkap dan sempurna bukan hanya memaparkan kepandaian serta ketelitian masyarakat melayu bahkan menggambarkan bangsa melayu sebagai bangsa yang menjunjung berinstitusi dalam seni pertukangan dan ukiran.

Jenis hulu keris melayu. Keris jenis sumatra. Lazimnya mempunyai keratan lintang mata yang bujur panjang adakalanya terdapat tulang tulang belakang pada kedua belah matanya. Berapa jenis hulu yang cukup popular penggunaannya untuk keris melayu adalah hulu tajung jawa demam pekaka patah tiga atau kerdas ayam teleng burung kakak tua dan lain lain lagi.

Hulu keris itu biasanya dibuat dari kayu atau akar pohon kayu seperti pohon kemuning tegor tempinis petai belalang lebang kayu hitam dan lainnya. Ianya dinamakan keris bahari dan mempunyai mata yang panjang tirus lurus atau pun berlok sehingga ia juga disebut keris panjang. Sebagian besar keris melayu memiliki jenis yang berlok samada.

Ini dilihat berdasarkan hulu atau sarung maupun mata keris dan juga kepada bentuk secara kesuluruhan. Hulu keris berukuran sepanjang lebih kurang 15 cm dengan bentuk membengkok dibagian tengahnya seperti bentuk kepala tongkat yang diukir dengan tangan dan mempunyai nilai estetika melayu. Kajian ini merupakan kajian mengenai seni mata dan hulu keris dalam masyarakat melayu kajian ini memfokuskan kepada beberapa elemen yang terdapat dalam keris melayu antara yang dikaji dari segi elemen mata dan hulu keris jika hendak menyimpulkan elemen yang terdapat pada keris dalam satu masa ia tidak mencukupi pengkaji akan melihat beberapa elemen yang terdapat dalam mata keris dan jenis.

Nama yang digunakan untuk keris berbeza mengikut daerah misalnya sundang di mindanao kedutan di bali dan kareh. Petikan dari sumber. Keris jenis ini ditentukan pada mata hulu dan sarungnya.

Keris ialah sejenis senjata pendek nusantara austronesia yang digunakan sejak melebihi 600 tahun dahulu senjata ini memang unik di dunia melayu dan boleh didapati di kawasan berpenduduk melayu seperti indonesia malaysia singapura thailand selatan filipina selatan dan brunei. Keris melayu mempunyai beragam bentuk dan ukuran. Bentuknya membengkok di bagian tengahnya.

Kebanyakan hulu keris melayu diukir dengan ukiran tangan penuh nilai estetika melayu. Nama nama keris melayu. Hulu keris melayu berukuran sekitar 15 cm.

Terdapat pelbagai jenis keris di alam melayu ini berdasarkan suatu penelitian berkenaan dengan keris yang ada dapat dibahagikan kepada beberapa jenis keris. Kemudian motif ragam hias di hulu keris melayu juga beraneka macam seperti bermotifkan bunga timbul awan larat bunga tebuk ketam guri bentuk fauna dan lainnya. Hulu keris biasa gading gajah tanduk tulang gigi ikan paus kemor sejenis batu karang emas perak besi dan yang paling banyak adalah kayu.

Keris Bali Antik Senjata Art

Pin Oleh Cakra Dewa Di Barang Kemas Tradisional Melayu Indonesia Art Senjata

Pin Di Senjata Alam Melayu

Keris 15 Antik Pedang Senjata

Pin Di Keris

Cintailah Keris Senjata Antik Indonesia

Pin Oleh Khair Di Keris Antik Senjata Tombak

Pin Di Keris

Keris Pusaka Keris Nogo Sosro Kemarogan Sejarah Seni Seni Art

Pin Di Sword And Knife Sets

Tzd2adoir1wubm


0 komentar:

Posting Komentar